1 mei 2021

Het nieuwe werken, maar hoe gaan we samenwerken?

Vliegen de video calls jou ook om de oren?

Sommigen gepland en anderen spontaan, misschien heb je wel ervaren dat een opsomming van al deze belletjes bést overweldigend kan zijn. Niet zo gek, want op onze werklocaties hadden we ook niet zoveel gesprekken, toch? Om je werkgeluk en sterke bedrijfscultuur te bewaren is het hoog tijd de aanpak hiervoor bij te stellen naar de huidige situatie. Dus, hoe geef je de interne communicatie een juiste digitale draai?

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is niet één ideale manier om het digitale samenwerken in te vullen. Hoe dit het best kan worden aangepakt hangt af van verschillende factoren, zoals de grootte van het bedrijf, de branche waarin je opereert en bestaande gebruiken. Denk vooral na over de verschillende manieren van communicatie. Wellicht werk je alleen met video calls, terwijl dit voor de crisis misschien wel anders ging. Vraag jezelf af: ging de communicatie op kantoor ook op één specifieke manier? Waarschijnlijk leek het meer op een afwisseling van meetings, appjes, koffiemomentjes, mails, en bezoekjes langs andermans bureau. Dat voelt voor ons al vertrouwder!

Samenwerken in een digitale beleving zou je zoveel mogelijk moeten nabootsen van een werkelijke. Uiteindelijk wil je hetzelfde bereiken. Ga dus na waarmee de tijd op kantoor werd ingevuld. Is een ochtend start voldoende, of spreek je elkaar ieder uur? Het lijkt wat omstreden om extra communicatiemiddelen toe te voegen, maar toch is het effectief om onderscheid aan te brengen in de verschillende doelen die je hebt met je conversaties. Er is bijvoorbeeld ook behoefte aan het delen van persoonlijke zaken – het zou niet handig zijn als de foto’s van je hond tussen je werkmails belanden, of de video calls nog langer worden. Verschillende applicaties geven meer onderscheid in mate van relevantie. Dus: blijven delen, maar met minder chaos.

Waar het soms onduidelijk is welke middelen je nu het best kan gebruiken om beter samen te werken, doet een middag Googelen al wonderen. Bekende tools als Slack, Asana, Monday en Zoho kunnen bijvoorbeeld een optie zijn. Wellicht werd hier al gebruik van gemaakt. Overleg waar nodig met je collega’s om wensen en benodigdheden te bespreken. Een applicatie is zo gedownload, en met deze handige innovaties kan je binnen een dag weer optimaal samenwerken als voorheen!

Terug naar het overzicht

DE TOEKOMST VAN WERK

10 tips voor een passende werkcultuur.

Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.